Меню

Справжня історія Чорної п’ятниці

19
ноября 2020

Чорна п’ятниця стала невіддільною частиною святкової метушні на День подяки й Різдво, але ця традиція має не дуже веселе коріння. Що за історія ховається за популярним розпродажем?

Перше зафіксоване використання терміна «чорна п’ятниця» було застосовано не до святкових покупок, а до фінансової кризи: зокрема, краху американського ринку золота 24 вересня 1869 року. Два сумнозвісних фінансисти з Уолл-стріт — Джей Гулд і Джим Фіск працювали разом, щоби викупити якнайбільше національного золота. Вони сподівались підняти ціну до неба і продати його з дивовижним прибутком. У ту вересневу п’ятницю змова нарешті розплуталася, що призвело до вільного падіння фондового ринку та збанкрутувало всіх — від баронів з Уолл-стріт до простих фермерів.

Найчастіше походження «чорної п’ятниці» пов’язують із ритейлерами. За часів, коли бухгалтерські обліки велися на папері, червоними чорнилами слід було вписували збиток, а чорними — прибуток. Передбачалося, що після цілого року збитків, на наступний день після Дня Подяки магазини мають заробити великий прибуток, тобто «вийти в чорний», оскільки на свята покупці охоче витрачали гроші на товари зі знижкою. І хоча роздрібні компанії дійсно використовували червоні та чорні чорнила в бухгалтерському обліку, ця версія походження «Чорної п’ятниці» є офіційно недійсною.

Останніми роками з’явився ще один жахливий міф про те, що у 1800-х роках власники південних плантацій могли купувати рабів зі знижкою на наступний день після Дня Подяки. І хоча ця версія походження Чорної п’ятниці спровокувала заклики до бойкоту роздрібного свята, насправді вона не має під собою жодних підстав.

Чорна п\ятниця

Однак справжня історія, що ховається за Чорною п’ятницею, теж не надто позитивна. У 1950-х роках поліція в місті Філадельфія використовувала цей термін для опису хаосу, що наставав після Дня Подяки, коли натовпи приміських покупців та туристів наводнили місто перед початком великої футбольної гри між армією та флотом. Поліціянти не тільки не мали змоги взяти вихідні, але їм доводилося працювати надмірно довгими змінами, займаючись додатково натовпом та дорожнім рухом.

Головного болю працівникам правоохоронних органів додавали ще і крадії в магазинах, які користалися безладом під час розпродажу.

У 60-ті підприємці Філадельфії безрезультатно намагалися змінити назву розпродажу на «Велику п’ятницю», щоб усунути негативні відтінки. Однак цей термін поширився на решту країни значно пізніше, і не був загальновживаним аж до 1985 року. Наприкінці 80-х роздрібні продавці знайшли спосіб перевинайти Чорну п’ятницю, надавши їй позитивного сенсу. У результаті з’явилася вищезгадана концепція про «червоне та чорне», а також припущення про найбільший прибуток після Дня Подяки. Насправді ж у магазинах традиційно спостерігається найбільший розпродаж у суботу перед Різдвом.

Досить скоро темні корені цього терміну у Філадельфії були забуті. Відтоді одноденний розпродаж перетворився на чотириденну подію та породив інші «роздрібні свята», такі як «Вихідні малого бізнесу» та «Кіберпонеділок». У заповітну п’ятницю магазини почали відкриватися все раніше й раніше, а деякі найзавзятіші мешканці Штатів можуть вирушити за покупками відразу після обіду на День Подяки. Згідно з опитуванням, проведеним Національною федерацією роздрібної торгівлі, приблизно 135,8 млн американців планують робити покупки впродовж вихідних на День Подяки (58,7 % опитаних), проте більша частина (183,8 млн, або 79,6 %) вирішили скористатися перевагами інтернет-пропозицій у Кіберпонеділок.

CRISTEL в Єлисейському палаці

Предыдущая

Історія Rosenthal meets Versace

Следующая